* Warstwice w mapach Topo |
Niezależnie czy to mapa
papierowa, czy mapa w odbiorniku - trudno wyobrazić sobie wędrówkę w górach z mapą
bez warstwic. Warstwic, które w sposób jednoznaczny pokazują nam ukształtowanie
terenu, a na dodatek pozwalają w stosunkowo łatwy sposób określić wysokość danego
obiektu. Dziś (styczeń 2007r) niektóre komercyjne produkty "Topo" oferują pełną obsługę danych wysokościowych w postaci DEM (odbiornik wskazuje wysokość punktu pomiędzy warstwicami), czego nie zapewniają mapy przygotowane cgpsmapperem. Ale to właśnie uplastycznienie mapy, pokazanie ukształtowania terenu jest w wędrówce najważniejsze, dlatego nie należy się zbytnio martwić danymi DEM i śmiało robić mapki ze "zwykłymi" warstwicami. |
||
|
||
Początkujący autorzy mapek turystycznych zapewne nie mają nawet świadomości, że "wygenerowanie" warstwic nie jest czynnością ani skomplikowaną ani zbyt czasochłonną. Problemem jest natomiast, konieczność pracy na komercyjnym sofcie oraz zdobycie odpowiedniej jakości danych wysokościowych. | ||
A zatem: jak na amatorskiej mapce zrobić warstwice ? | ||
|
||
W przypadku braku danych wysokościowych DEM30 można: | ||
|
||
Warstwice można bezpośrednio wygenerować w Global Mapperze jednak zdecydowanie lepszą metodą wydaje się być eksport danych i ich dalsza obróbka metodą opisaną przez KSW. Przede wszystkim dlatego, że program UMP_Edit autorstwa Krzysztofa, wprowadza tzw. "wygładzanie" - interpolację danych, przez co warstwice tracą "schodkowy" wygląd - charakterystyczny dla danych DEM30_PL. | ||
Od siebie dodam, że nie stosuję automatyki lecz generuję warstwice osobno dla każdego levela, wybierając opcję "własny wielokrotość" i dla regionów górskich wygląda to tak: | ||
|
||
Na terenach nizinnych warstwice generuję co 5m (lub co 10m) i tylko dla jednego levela. Zatem wygląda to tak: | ||
|
||
W maju 2007r - przy okazji przygotowywania wektorowej wersji arkusza M33-46 zrobiłem klika screenshotów, celem szczegółowego zademonstrowania w jaki sposób powstają warstwice dla projektu Topo_PL_100. | ||
Do wykonania warstwic wykorzystałem: | ||
|
||
A oto jak - krok po kroku - wyglądało generowanie warstwic dla levela_0 mojej mapy: | ||
1. Zaczynamy od wczytania odpowiedniego pliku: | ||
2. Wybieramy Tools --> Configure i w zakładce Projection ustawiamy parametry: | ||
3. Po wybraniu: File --> Generate Contours ukazuje się nam menu, w którym ustawiamy parametry generowania warstwic: | ||
|
||
UWAGA: Dla terenów górskich stosuję dwa osobne zestawy warstwic. Dla Level_0 warstwice cięte co 20m oraz dla Level_1 warstwice cięte co 50m. W podawanym przykładzie ustawiłem 20m - tak jak dla Level_0. W przypadku generowania warstwic dla Level_1 należy ustawić cięcie co 50m. | ||
|
||
|
||
4. Po ustawieniu wszystkich parametrów, klikamy na OK i ...... | ||
oto efekt: | ||
5. Zapis pliku na dysku dokonujemy opcją: File --> Export Vector Data --> Export Simple ASCII text file ... z następującymi parametrami: | ||
W efekcie uzyskujemy na dysku plik z rozszerzeniem "xyz" o takiej oto treści: | ||
DESCRIPTION=Contour Line,
Minor NAME=140 m LINE_WIDTH=1 LINE_COLOR=RGB(128,64,0) LINE_STYLE=Solid FONT_SIZE=10 FONT_COLOR=RGB(0,0,0) FONT_CHARSET=255 16.81646274 51.00000000 16.81868743 51.00000000 16.81868743 50.99972199 16.81924360 50.99972199 ........ ................ |
||
6. Teraz czas na program Krzysztofa. Dla levela "0" ustawiamy takie parametry: | ||
UWAGA: Dla terenów górskich w przypadku generowania warstwic dla Level_1 wskazuję nie na Data0 lecz na Data1, przy czym typ linii ustawiam tak samo jak w omawianym przykładzie dla Level_0 - tzn. po kolei: 0x20 0x21 0x22 | ||
7. W zakładce Dokładne poziomice/warstwice ustawiam takie prametry: | ||
UWAGA: Dla terenów górskich w przypadku generowania warstwic dla Level_1 w polu "Poziomice w pliku co: ..." podaję oczywiście 50m. | ||
8. Wracamy do zakładki Poziomice -generowanie ..... gdzie należy "odptaszkować" Dodatkowe opcje. Tu najważniejszym wydaje się być parametr Wygładzanie linii. Przesunięcia warstwic osobiście nie stosuję. | ||
9. Teraz otwieramy (Otwórz plik .xyz) plik wygenerowany z Global Mappera, klikamy na przycisk xyz->txt i już ...... | ||
W efekcie na dysku otrzymujemy plik o nazwie ump_out_level_0.txt (dla level_1 nazwa odpowienio brzmi: ump_out_level_1.txt) o takiej oto zawartości: | ||
; Generated by KSW
UMP_Edit v.0.6.2b [IMG ID] ID=48105018 Name=KSW_N50E18 Preprocess=F TreSize=1000 POIIndex=N AlignMethod=0.0001 Elevation=M Levels=5 Level0=22 Level1=20 Level2=18 Level3=16 Level4=14 Zoom0=0 Zoom1=1 Zoom2=2 Zoom3=3 Zoom4=4 [END-IMG ID] [RGN40] Type=0x20 Label=140 Data0=(51.00000000,16.81646274),(50.99979149,16.81882647), ....... [END-RGN40] [RGN40] Type=0x20 Label=140 Data0=(50.99298026,16.77572303),(50.99256325,16.77516685),........ [END-RGN40] .......... |
||
Nic dodać, nic ująć. Po prostu mapka w formacie MP, którą można obejrzeć w MapEdit. | ||
Co dalej z tym plikiem ? Póki co ....... nic ! | ||
Ze względu na dużą ilość obiektów utrudniających pracę w MapEdit - wersja robocza moich map zawsze jest bez warstwic. Warstwice dodaję dopiero bezpośrednio przed kompilacją i to nie za pomocą MapEdita. Z pliku ump_out_level_0.txt (jeżeli są to góry to także z ump_out_level_1.txt) wycinam w Notatniku nagłówek, a pozostałą część (zbiór danych wektorowych) kopiuję i doklejam na końcu mapki - na końcu mojego roboczego pliku MP. | ||
UWAGA: Wcześniejsze wersje UMP_Edita wykrzaczały się przy ustawieniach systemowych (regionalnych) Windows wskazujących jako separator odzielający liczby całkowite od części ułamkowych kropkę zamiast przecinka (a może odwrotnie ?). Nie wiem czy Krzysztof usunął ten bug, zatem sygnalizuję problem gdyby komuś coś .......... | ||
------------------------------------------------------
L.R. styczeń / maj 2007